Üks kiire rootslane.

Eva Håkanssoni käes on kiiruserekord tänu isetehtud voolujoonelisele sõidukile.

Kiire võib olla ka puhas – Eva Håkansson on selles kindel. Doktorikraadiga masinaehituse insener tahab maailmale tõestada, et keskkonnasäästlikud elektrisõidukid on kiired ja nauditavad ning et masinaehituse insener on naiste jaoks suurepärane amet. Teel maailma kiireima naissoost mootorratturiga, kes püstitas oma isetehtud voolujoonelise sõidukiga KillaJoule uue maailmarekordi 434 km/h.

Süüdi on geenid

Eva Håkanssonile meeldib kavandada täiesti uusi sõidukeid ning nendega võidusõitudel osaleda. Ilmselt on see tema geenide pärast. Kuna Eva kasvas üles oma koduriigis, Rootsis, isaga, kes nokitses õhtuti mootorrataste kallal ja osales nädalalõpuvõidusõitudel. Isa mehaanik – Eva ema. Loogiline tagajärg – Eva oli imikueast saadik võidusõiduradadel.

+ Loe edasi

„Mu isa oli insener ja mootorrattatšempion. Ma lihtsalt pärisin tema armastuse teaduse ja mootorrataste vastu“, ütleb 35-aastane, kes elab nüüd USA-s. „Ma praktiliselt kasvasin üles tema mootorrattatöökojas ja ta julgustas mind alati, et teeksin ise näpud õliseks. Ta nõudis, et ma töötaksin omaenda auto ja mootorratta kallal. Aastal 2007 muutsime üheskoos tema mootorratta elektriliseks. Sealt algas minu armastus elektrisõidukite vastu.“

+ Loe edasi
Elektrisõiduk on nagu šokolaad ilma kaloriteta. “

Eva Håkansson

Täielikult laetud

Mootorratas, mille ta koos isaga ehitas, sai nimeks ElectroCat. Aastal 2008 sai sellest Rootsi esimene arvele võetud elektriline mootorratas. Varsti pärast seda kutsuti ta tutvustama oma ElectroCati Rootsi parlamenti ning peaesinejana elektrisõidukite eelistest rääkima.

+ Loe edasi

„See oli ilmselt esimene kord, kus mõni mootorratas oli parlamendihoones. Salateenistus oli esialgu pisut skeptiline, kuid siis said nad teada, et mootorrattas pole kütust. Õnneks mahtus ratas täpselt lifti. Me tõime selle eelmisel öösel parlamendihoonesse tagaukse kaudu. Mul oli tunne, nagu oleksin James Bondi filmis.“

+ Loe edasi
Aastal 2008 andis Eva välja oma esimese raamatu: „Hybridbilen – framtiden är redan här“. Ja nende jaoks, kelle rootsi keel on pisut roostes: „Hübriidsõiduk – tulevik on juba alanud“. Nagu ka Eva ise, oli raamat oma ajast ees. Uurimistööd tehes sattus ta maailma kiireima elektrisõiduki peale – KillaCycle, mis on kiirendussõidumootorratas. Ta võttis ühendust omanikuga, Bill Dube’iga, et saada luba kasutada sõiduki pilti oma raamatus.
See kohtumine muutis nende elu. 2009. aasta suvel Eva Håkansson ja Bill Dube abiellusid. „See oli ilmselt kümnendi hullumeelseim pulm, kuid samas täiesti täiuslik. Koos ütlusega „Kui anood kohtub katoodiga, võivad sädemed lennata,“ vahetasime abielusõrmuseid, mis olid valmistatud mittejuhtivast keraamilisest materjalist. Kirikuna toimis elektrilise kaubiku prototüüp. Ma sõitsin ElectroCatiga, Bill sõitis kohale elektrirattal."
+ Loe edasi

Kiire ja roheline

Pärast nende abielu edenesid asjad jätkuvalt maksimaalsel kiirusel. Eva sõitis Dube’i KillaCycle’i mootorrattal ja püstitas kiirendusvõistlustel uusi rekordeid. Kuid paar jõudis järeldusele, et vaja läheb teistsugust lahendust, kui nad tahavad anda oma kire elektrisõidukite vastu edasi teistele. Eesmärk oli selge – Eva Håkansson tahtis saada maailma kiireimaks naissoost mootorratturiks.
„Kuna me polnud kunagi varem ehitanud voolujoonelist mootorratast, olime esialgu täiesti naiivsed,“ meenutab Eva naeratades. „Me arvasime, et kuus kuud ja 10 000 dollarit on piisav. Lõpuks kulus sellele kümme korda rohkem aega ja me pidime projekti panustama kümme korda rohkem raha. Kuid see oli tõesti seda väärt. KillaJoule’i voolujooneline ratas ületas meie uljamaid unistusi.“
+ Loe edasi

Aastaid iseloomustas töö, töö, töö. Paar töötas täiskohaga ja õppis samal ajal. Vabadel õhtutel ja nädalvahetustel nad ehitasid, muutsid, kohandasid ja valmistasid ette KillaJoule’i. Sinna lisandusid võidusõidud, et reklaamida akutoitel mootorrataste ökoloogilisi eeliseid.

+ Loe edasi

Nad mõlemad on insenerid, seega läks akutehnoloogiale üleminek ja uuendamine kärmelt. Ehitati külgkorv ja jõuülekanne seati kiviajast pärineva ilmega alalisvooluga mootoritelt üle vahelduvvooluga mootoritele, mis on kosmoseajastusse sobivamad. Maailma kiireim mootorrattur? Tol ajal paistis see kättesaamatu eesmärgina.

+ Loe edasi

„Mul on vastupandamatu soov proovida asju, mida keegi teine pole varem proovinud,“ selgitas Eva. „Mul on lõbus ületada tehnoloogia piire ja testida oma võimeid otse piiri peal. Ma tahan alati kõiges parim olla. Selleks, et saavutada endale seatud eesmärki, peame töötama iga päev. On vaja seda nii väga tahta, et me ei anna kunagi alla. Ma naudin ehitamist sõitmisest rohkem ja see on oluline, kuna 360 päeva aastas veedad sa töökojas ja vaid viis päeva võidusõidurajal.

+ Loe edasi

Rekordijaht

Aastal 2014 püstitas Eva Håkansson Bonneville’is uue ametliku naissoost mootorratturite kiirusrekordi 240,726 miili tunnis (387,411 km/h). Kas nädalat hiljem naasis ta Bonneville’i ja analüüsis rattasse salvestatud andmeid hoolikalt. Selle tulemuseks oli, et ratas suudaks teoreetiliselt saavutada 265 miili tunnis (426 km/h) – piisav, et jõuda 1 miili tunnis kaugusele olemasolevast mitteametlikust kütusel töötava mootorratta rekordist, mis püstitati ühes Suurbritannia lennujaamas.
"Ma läksin tagasi võidusõidurajale ja otsustasin sellest viimase välja pigistada,“ meenutab Eva. „Spidomeeter näitas vaid 259 miili tunnis, kuid ma teadsin, et see on liiga pessimistlik. Kuna esirehvid suurenevad, kui nende kiirus tõuseb, moonutab see spidomeetris näidatud väärtust. Kuid ma ei olnud kindel, kui palju see midagi muudab. Kui aega mõõtnud inimesed ütlesid, et ma liikusin 270,224 miili tunnis (434,883 km/h), oli minust saanud maailma kiireim mootorrattur. Ja me olime liiga lähedal 300 miilile tunnis (483 km/h), et nüüd alla anda."
+ Loe edasi

Täiskiirusel edasi puhtasse tulevikku

Augustis kompab Eva taas oma piire KillaJoule’i abil Bonneville’i järve kiiruskatsetel – lootus on purustada järjekordne rekord. Ta nimetab oma strateegiat – kiiruse kasutamine akuajamite potentsiaali näitamiseks – „varjatud ökoaktivismiks“. Ja kui ta suudab selle käigus demonstreerida, et naised võivad olla suurepärased insenerid, on Eva Håkanssonil ka teine ülesanne täidetud. Ta on uhke, et saab käia oma isa jalajälgedes, kellele ta võlgneb oma teadmised ja oskused. „Kui mul on mõni keeruline masinaehituse probleem, helistan talle ja tal on alati lahendus pakkuda. Ma olen temalt nii palju õppinud. Tema on põhjus, miks ma suutsin püstitada nii palju rekordeid sõidukiga, mille olin esmalt omaenda kätega ehitanud.“

+ Loe edasi

Veel lugusid, mis võivad sulle huvi pakkuda.

Sobilikud mootorrattad.

spinner