Suur põgenemine.
Prillid kiivri asemel, nutikad riided, täiuslik tasakaal ilma hargita: paljudest leiutistest vaid kolm, millest võivad saada mootorrattaga sõitmise standardid ja mis võivad lisada uusi mõõtmeid vabadusele üha rohkem digiteeruvas maailmas. Ja parim asi selle juures – see visiooniline sõiduk on juba siin. Tutvustame BMW Motorrad VISION NEXT 100-t.
Futuristlik kaherattaline liugleb läbi auditooriumi, musta värvi kolmnurkne raam rõhutab sinist ja valget BMW logo. Naisjuht kannab ainult visiiri, mis ei näe välja nagu kiiver, vaid nagu prillid tulevast sajandist. Ta peatub ja tõuseb istmelt, ilma kumbagi jalga jalatugedelt võtmata. Visioonilist ratast tutvustatakse näitusel „Iconic impulses“. BMW Group Future Experience, mis tähistab oma maailma esmaesitlust Los Angeleses, viib vaataja aastasse 2130.
Aeg, mil mobiilsus on veelgi mitmekülgsem ja tihedamalt läbipõimunud; aeg, mil digiteerimine jõuab sürrealistlikuna näivasse faasi; aeg, kui mootorrattaga sõitmine muutub analoogseks ja samal ajal erakordselt emotsionaalseks kogemuseks. „Mootorratas on minu põgenemistee argipäevast. Kohe, kui ronin sadulasse, kogen vaid täielikku vabadust – see on suur põgenemine,“ ütleb Edgar Heinrich, BMW Motorradi peadisainer.
Täielik vabadus.
Täielik vabadus.
Koos oma disainitiimiga visandas Edgar Heinrich selle tulevikustsenaariumi ja disainis selle alusel BMW Motorradi VISION NEXTi visioonsõiduki. „Kui me asume mootorratast välja töötama, mõtleme tavaliselt viis kuni kümme aastat ette. Seega oli kaugem pilguheit tulevikku meie jaoks eriti põnev ja ülimalt ahvatlev,“ kirjeldab Edgar Heinrich olukorda. Disainerid lähtuvad sellest, et 30 aasta pärast sõidavad sõidukid valdavalt iseseisvalt ringi. Elu on kogunenud linnadesse ja seda organiseeritakse digiteenuste abil. Üha rohkem ja rohkem digiteeritud, üha rohkem ja rohkem ühendatud, üha rohkem ja rohkem automatiseeritud. Selle esitluse ajal selgub, et analoogsete „oaaside“ olemasolu on tähtis, et inimesed saaksid tagasi vabaduse tunde.
Vabadus tähendab kogeda keskkonda kõikide oma meeltega ja tunda tsentrifugaaljõudusid, kiirendust ja tuult. Ideaaljuhul ilma kiivrita või kaitseriietuseta. BMW mootorratas VISION NEXT 100 ei vaja neid samuti. Kuna digitaalne kaaslane – mootorrattast ja meie enda tüüpi sõitjavarustusest koosnev funktsionaalne üksus – tagab kõrgel tasemel turvalisuse. Digitaalne kaaslane toimib taustal märkamatult ja sekkub alati siis, kui see on vajalik või soovitud. „Meie jaoks oli oluline, et analoogne sõidukogemus saaks toimuda segajateta. Ekraan ja tööpõhimõte on nii diskreetsed, et see loob loomuliku ja tuttava liikumise,“ selgitab Holger Hampf, peadisainer ja kliendikogemuse juhtaja BMW Groupis.
Edgar Heinrich
BMW mootorrattadisaini juhataja
See on jätkuvalt rotster.
See on jätkuvalt rotster.
Täiesti uus – ja siiski suudab BMW Motorradi VISION NEXT 100 jätkuvalt mahutada endasse elemente BMW Motorradi varasemast ajaloost: must kolmnurkne raam, valged jooned, klassikaline kahesilindriline lamamootor. Külgvaates paistab visioonsõiduk alasti olevat. Vastavalt sellele on ergonoomika ja istme paigutus rotsterile omased. Esiosa disain on minimalistlik ja viimistletud kvaliteetsete detailidega. Esiratta kohal on raami integreeritud suur metallist reflektor. See toimib tuuledeflektorina ja tagab koos integreeritud tuuleklaasiga aerodünaamiliselt optimeeritud õhuvoo.
Kere elemendid nagu iste, ülemine raamikate ja esiratta kate on valmistatud süsinikust. Kaks kere all asuvat delikaatset punast tuld toimivad tagatulena ja suunatuledena. Rehvid toimivad summutavalt ja kohanduvad aktiivselt maastikuga. Paremal juhtraual asuv punane nookur paistab silma. Teadliku mehaanilise elemendina disainitud detail blokeerib gaasikäepideme või vabastab selle.
Raam liigub ratta järgi.
Must kolmnurkne raam meenutab visuaalselt aastast 1923 pärinevat R 32, mis oli esimene BMW mootorratas. Kuid funktsionaalselt pole raamil kuigi palju sarnasusi originaaliga. Flexframe on painduv ja võimaldab juhtimismanöövreid, mida ei piira praegu kasutatavad liigendid. Juhtraua liigutamisel muudab kogu raam kuju ja soodustab seeläbi suunamuutmist. Olenevalt liiklusoludest on selleks vajalikud jõud erinevad – juhtimismanöövrid on eriti lihtsad seistes, kuid suurtel kiirustel muutub raam jäigemaks. Pinnad on selliselt kinnitatud, et nad kaitsevad mootorratast täielikult tuule ja ilmastiku eest. Raami pind on valmistatud mattmustast tekstiilist.
Kahesilindriline lamamootor emissioonidevaba ajamiga.
Kahesilindriline lamamootor emissioonidevaba ajamiga.
Raami keskele on paigaldatud eriline mootor. See on samaaegselt stiilielement ja mälestus ammu möödunud aegadest. Kujult ja jõudluselt sarnaneb see traditsioonilisele BMW boksermootorile, kuid selles peitub emissioonidevaba ajam. Olenevalt sõitmisolukorrast muutub kahesilindrilise lamamootori välimine kuju. Seismise ajal on see väga kompaktne.
Sõitmise ajal sirutub mootoriplokk kohe külgedele välja. Nõnda optimeerib see sõitmise ajal aerodünaamikat ja mootorratta ilmastikukaitset. Selle piirkonna poleeritud alumiiniumil on kvaliteedi hõngu.
Isetasakaalustuv: ümberkukkumise ohtu ei ole.
Mootorratas ei vaja harki. Mitte siis, kui abisüsteem tagab täiusliku tasakaalu. Tänu isetasakaalustumisele suudab BMW Motorradi VISION NEXT 100 olla stabiilne nii sõidus kui ka seismisel. See on juhi jaoks ohutum. Samuti on see lihtsam algajatele, kuna neid juhitakse turvaliselt kõikides sõiduolukordades ja nad ei saa ümber kukkuda. Kuid ka kogemustega mootorratturitel on tasakaalufunktsioonist abi. Kuna mootorratas muutub veelgi kärmemaks, on sõidukogemus veelgi dünaamilisem. Abisüsteemid avardavad ka sõitja võimeid. Olenemata võimetest ja harjutamisest saavad sõitjad pidevalt oma piire avardada ja sõitmiskogemust positiivselt intensiivsemaks muuta. Nii on iga sõit eheda vabaduse kogemus algusest lõpuni.
Edgar Heinrich
BMW mootorrattadisaini juhataja
Andmeprillid kiivri asemel.
Andmeprillid kiivri asemel.
BMW Motorradi VISION NEXT 100-ga suhtlevad sõitja ja mootorratas vahetult. Vajalikud andmed kogutakse keskkonnast kokku ja visiir, mis on põhimõtteliselt juhi vaatevälja katvad ja tuule eest kaitsevad andmeprillid, projitseerib andmed otse juhi vaatevälja. Kui juht vaatab otse ette, andmeid ei kuvata, et mitte segada sõidukogemust. Ainult siis, kui vaja läheb sekkumist – näiteks ohtude korral – või kui juht taotleb andmeid, visiir aktiveerub. Sellisel juhul kuvatakse digitaalse kaaslase sümbol prillide alumisse kolmandikku – tagurpidi kolmnurk moodustab kaks horisontaalset joont. Ekraan meenutab lennuki juhikohta. See näitab praegust kaldenurka ja ideaalset joont. Kõrvalekalde korral saab sõitja seda korrigeerida. Kui sõitja ei reageeri või teeb seda liiga hilja, korrigeerib mootorratas end ise. Ülesvaatamine toimib tahavaatepeeglina. Kui juht langetab oma pilgu tavalisest vaatepunktist allapoole, avaneb menüü, kus ta saab aktiveerida funktsioone sõrmeliigutuste abil. Kui ta langetab pilku veelgi rohkem, avaneb kaardivaade, mis näitab sõitjale valitud marsruuti.
Mood raske kaitseriietuse asemel.
Mood raske kaitseriietuse asemel.
Kerged kangad naha ja lisavarustuse asemel. Sõitja rõivad BMW Motorradi VISION NEXT 100-lt on moeväljendus ja pakuvad kaitset tuule ja ilmastiku eest, muutes seeläbi üldist sõidukogemust oluliselt paremaks. Kliimafunktsioon jahutab või soojendab sõitjat vastavalt soovile. Rasked riided, milles on liiga palav või liiga külm, kuuluvad minevikku. Riiete ja jalatsite painduv lintstruktuur sai inspiratsiooni lihaste kiududest. See toetab sõitjat aktiivselt olenevalt sõiduolukorrast ja kergendab nii tema koormat. Sõitja riiete kaelapiirkonna saab suuremate kiiruste ajaks õhuga täita. Nii saab see kaelalülisid koormusest vabastada ja mugavamat sõitu pakkuda. Kätes ja jalgades asuvate värinaelementidega suudab riietus anda lisasignaale, mis annavad märku kaldenurga piirini jõudmisest. Sõitjariietuse turvafunktsioon ei ole vajalik tänu intelligentsetele abisüsteemidele.